We voorzien voldoende budgetten voor onderhoud van gemeentewegen, voet- en fietspaden.
We zorgen voor een verkeersveilig ingericht openbaar domein: comfortabele wegen met goed uitgeruste voetpaden en waar mogelijk ook fietspaden. Wij hebben veel aandacht voor mensen met een beperking. Daarnaast zorgen we voor een goed uitgebouwd netwerk van trage wegen.
We zetten de vervanging van de verouderde betonwegen verder. De grote dossiers in voorbereiding zijn:
de Stationsstraat, Baardegemstraat, Krielhoek en Dorent
de Botermelkstraat
Prinsdaal (kant Van Sande)
de Schoolstraat en Oostdorpstraat.
We werken goed samen met het Vlaams Gewest voor de renovatie van de Gentsesteenweg (van Vijfhuizen tot Oordegem) met versmalde rijstroken en veilige kruispunten, aanliggende fietspaden, parkeervakken waar noodzakelijk en meer groen. De gemeente zorgt voor voetpaden waar de woningen dicht tegen de straat staan.
Samen met het Vlaams Gewest blijven we ook ijveren voor een betere doorstroming op de Oudenaardsesteenweg. De verbreding van de brug van de E40 en de herinrichting van het wegdek van dat deel van de steenweg (de onderdoorgang) moeten de mobiliteit op de Oudenaardsesteenweg vlotter en veiliger maken.
Wij willen de bedrijvenzones stimuleren om vervoersplannen op te maken en incentives uit te werken om de overstap van auto naar openbaar vervoer of fiets te bewerkstelligen.
Openbare parkeerplaatsen en fietsparkeerplaatsen in kernen en aan ontmoetingscentra blijven voor ons noodzakelijk. We proberen het parkeren te centraliseren zodat er meer aaneengesloten open ruimte gecreëerd kan worden. Op de pendelparking in Burst willen we voldoende parkeergelegenheid behouden om wildparkeren in de smalle straten te vermijden.
We bouwen het fietspadennetwerk verder uit met focus op de verlenging van de fietssnelweg F414 (uitgevoerd op grondgebied Erpe-Mere) richting Aalst en richting Herzele en Zottegem. We voorzien veilige en overdekte fietsenstallingen bij stations en op Steenberg.
Het ondergronds brengen van de Elia-hoogspanningslijn Ressegem-Aaigem-Mere-Haaltert zal een belangrijke impact hebben op ons wegennet. We proberen er een win-win situatie van te maken waarbij het tracé naast de spoorlijn Burst-Denderleeuw ook zal dienen voor de fietssnelweg F415. Wij willen dit doen met respect voor het milieu.
We voeren ons lokaal mobiliteitsplan verder uit en werken binnen de vervoerregioraad mee aan de uitrol van het regionaal mobiliteitsplan. Toegankelijke haltes, hoppinpunten, adequaat openbaar vervoer, laadpalen voor elektrische wagens, elektrische deelwagens en deelfietsen zijn onderdeel van een betere mobiliteit binnen Erpe-Mere en de regio.
We ontwikkelen nieuwe trage wegen als verbindingswegen binnen onze eigen gemeente en naar buurgemeenten.
Van de Motte in Erpe maken we een gemeentelijk park, toegankelijk voor alle inwoners.
Ons gemeentelijk patrimonium maken we energie- en klimaatvriendelijk. Wij renoveren waar haalbaar en investeren in nieuwbouw waar noodzakelijk. Belangrijke doelstellingen daarbij zijn het verminderen van energieverbruik en CO2-uitstoot. De verledding van ons openbaar verlichtingsnet werken we af.
Naar aanleiding van wegenwerken voeren we ons zoneringsplan verder uit en streven naar een waterzuiveringsgraad van 100 % voor Erpe-Mere. Tezelfdertijd investeren we samen met Aquafin in nieuwe bufferbekkens en open grachten in Beekstraat-Visser en Fierensveld-Akkerstraat. In nauw overleg met onze landbouwers en de provincie pakken wij de erosieproblematiek aan. Ons goedgekeurd hemelwater- en droogteplan is onze leidraad.